ZTM Warszawa i Mobilis o efektywności komunikacji

1

Zgodnie z najnowszym Barometrem Warszawskim, rekordowy odsetek mieszkańców stolicy (aż 89%) ocenia funkcjonowanie komunikacji miejskiej dobrze lub bardzo dobrze. Na taką opinię wpływa przede wszystkim przekonanie warszawiaków o stałej poprawie jakości transportu zbiorowego w mieście. Zokazji Międzynarodowego Dnia Bez Samochodu, Zarząd Transportu Miejskiego oraz największy prywatny przewoźnik w stolicy, Mobilis, promują wspólnie komunikację autobusową i prezentują jej efektywność.

Zgodnie z szacunkami ZTM, wszystkimi pojazdami komunikacji publicznej w Warszawie podróżuje obecnie ponad miliard pasażerów rocznie. Oprócz dwóch linii metra, tramwajów, SKM, pociągów czy rowerów miejskich, warszawiacy chętnie korzystają z rozwiniętej siatki połączeń autobusowych. Biorąc pod uwagę pracę przewozową (liczbę wozokilometrów), pojazdy te mają obecnie największy udział w komunikacji zbiorowej w Warszawie (51 proc.) Dzięki systematycznemu wprowadzaniu buspasów oraz uruchamianiu parkingów typu P+R, korzystanie z komunikacji autobusowej w Warszawie jest bezpieczne, sprawne i efektywne.

Mniej samochodów to mniej stresu, spalin i korków

Przeprowadzone w 2015 r. Warszawskie Badanie Ruchu wykazało, że jednym samochodem porusza się po warszawskich ulicach średnio 1,3 osoby. W dwóch autobusach (9-metrowym i 18-metrowym) zmieści się tyle osób, ile zwykle podróżuje po Warszawie ponad 140 samochodami. Podróżowanie komunikacją miejską to również wybór zdecydowanie bardziej ekologiczny. Samochód ze średnią liczbą pasażerów 1,3 emituje ok. 140 g/km dwutlenku węgla na osobę, natomiast nowy autobus z silnikiem wysokoprężnym, którym jedzie średnio 80 osób – 0,006 g/km tlenku węgla na osobę. Efektywność i ekologiczność komunikacji miejskiej ZTM i przedstawiciele Mobilis zobrazowali eksperymentem z udziałem 100 kierowców, którzy na parkingu P+R Połczyńska wysiedli ze swoich samochodów i przesiedli się do dwóch autobusów z nowego taboru Mobilis.

Parkuj i przesiądź się do komunikacji

Na popularność komunikacji publicznej wpływa nie tylko jakość i nowoczesność taboru autobusowego, ale również sieć parkingów typu Parkuj i Jedź, które funkcjonują w Warszawie już od 2007 roku. Czternaście obiektów oferuje ponad 4,2 tys. miejsc parkingowych, a ich średnie zapełnienie dochodzi do 80 proc.

"Doświadczenia wielu miast wskazują, że promocja transportu zbiorowego w większym stopniu przyczynia się do ograniczenia korków niż budowa nowych dróg czy mostów. Ta idea jest wcielana w życie również w Warszawie" – podsumowuje Katarzyna Strzegowska, Zastępca Dyrektora ZTM w Warszawie.

"Ważnym elementem systemu zrównoważonej i inteligentnej komunikacji miejskiej są parkingi typu Parkuj i Jedź. Znajdują się one przede wszystkim w sąsiedztwie głównych węzłów przesiadkowych – przy stacjach metra i kolejowych. Kierowcy mogą dojechać samochodem do parkingu, zostawić auto i kontynuować podróż komunikacją miejską. W taki sposób możemy realnie wpłynąć na ograniczenie liczby samochodów wjeżdżających do centrum miasta" – dodaje Katarzyna Strzegowska.

Do podróżowania komunikacją miejską zachęca nowy tabor

Warszawiacy podróżujący komunikacją autobusową przyzwyczaili się już do rosnącego komfortu podróży, który zwiększa się m.in. dzięki inwestycjom w nowy tabor. Kursujące po warszawskich ulicach pojazdy są coraz nowsze i posiadają coraz więcej udogodnień dla pasażerów. Średni wiek autobusów, które przewożą pasażerów w Warszawie, skrócony został z 10,8 roku (2006 r.) do 6,66 roku (2015 r.). Pod koniec lipca 2016 r. na warszawskie ulice wyjechało 100 fabrycznie nowych, praktycznie nieemitujących spalin autobusów Mobilis, największego niezależnego operatora komunikacji miejskiej w stolicy.

"Z okazji Dnia Bez Samochodu chcemy wspólnie pokazać, że autobusy w mieście są dużo bardziej efektywnym i ekologicznym środkiem transportu niż samochód osobowy. Poruszanie się autobusem jest tańsze, bezpieczniejsze i szybsze dla pasażerów, a także pozwala uzyskać znaczne oszczędności dla miasta liczone w rachunku ciągnionym, tj. uwzględniającym wszystkie czynniki kosztotwórcze, poczynając od straty czasu spędzonego w korkach, aż po koszty związane z zanieczyszczaniem środowiska – powiedział Dariusz Załuska, Prezes Zarządu Mobilis Sp. z o.o.

"Cieszymy się, że wraz z nowym taborem możemy zaoferować pasażerom bardzo wysoki komfort podróży. Autobusy z naszego najnowszego taboru mają szereg udogodnień: klimatyzację, monitoring, biletomaty, ekrany LCD z informacją pasażerską oraz system głosowego zapowiadania przystanków, napisy w alfabecie Braille'a. Jak wiemy, zawsze bardzo istotnym elementem realizowania usługi transportowej jest aspekt ludzki, dlatego również dokładamy wszelkich starań, by nasi kierowcy zostali wszechstronne przeszkoleni, w tym również w zakresie kontaktu z pasażerami" – dodaje Dariusz Załuska.

Zakochaj się w Warszawie komunikacyjnej – już dziś

Wyposażenie warszawskich autobusów zmieniało się z biegiem lat. Od 2013 roku wszystkie pojazdy dostosowane są do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz podróżujących z wózkami dziecięcymi. Pierwsze niskopodłogowe autobusy pojawiły się na warszawskich ulicach w 1994 roku. Obecnie to już standard, czego przykładem są nowe Mercedes Conecto G.

"Cieszymy się, że mieszkańcy Warszawy i odwiedzający Warszawę mogą jeździć nowoczesnymi, komfortowymi i przede wszystkim bezpiecznymi autobusami. Autobusy marki Mercedes-Benz są optymalnym rozwiązaniem dla pasażerów, w tym osób o ograniczonej mobilności, kierowców oraz operatora. Pojazdy te posiadają ponadto innowacyjny moduł rekuperacyjny, dzięki któremu znacznie obniżone zostaje zużycie paliwa, a tym samym emisje, czyli obciążenie środowiska naturalnego" – podkreśla Antonio Cavotta, Prezes Zarządu EvoBus Polska.

Kluczową rolę odgrywa również sprawny system monitoringu, który istotnie zwiększa poziom bezpieczeństwa w pojazdach. Warunek ten spełnia już niemal trzy czwarte autobusów (72,14%) kursujących po warszawskich ulicach.

"W pojazdach Solaris Alpino system monitoringu składa się aż z 7 kamer, które rejestrują obraz zarówno z przestrzeni pasażerskiej, ale także z kabiny kierowcy. Monitorują wszystko, co dzieje się przed autobusem, za nim i z boku. Co równie istotne, pojazdy te spełniają najbardziej restrykcyjne normy emisji spalin. Tym samym są niezwykle przyjazne dla środowiska i w istotny sposób przyczyniają się do poprawy jakości życia w naszych miastach" – tłumaczy Krzysztof Musiał, Regionalny Dyrektor Sprzedaży w Solaris Bus & Coach.

Współczesne autobusy to także multimedia, zaawansowane technologie i systemy, ułatwiające lokalizację taboru oraz wyświetlanie informacji pasażerskiej.

"W obszarze systemów informacji pasażerskiej dokonał się olbrzymi skok jakościowy. Pamiętamy czasy, gdy autobusy jeździły z informacją o numerze i kierunku jazdy na zwykłych planszach. Produkcję pierwszych elektronicznych tablic informacyjnych rozpoczęliśmy ok. 27 lat temu. W nasze najnowocześniejsze rozwiązania wyposażyliśmy 108 nowych autobusów Mobilis, które od ponad miesiąca kursują po ulicach Warszawy" – tłumaczy Anetta Knitter, Prezes Zakładu Elektronicznego SiMS, który jest dostawcą systemów dynamicznej informacji pasażerskiej.

Z kart historii – Ikarus i Jelcz "ogórek"

Do 1978r. warszawska komunikacja miejska oparta była na popularnych "ogórkach", czyli kultowych autobusach marki Jelcz. Ich następcą i jednocześnie najdłużej eksploatowanym w stolicy modelem pojazdu był symboliczny już Ikarus 280, którym na dobre przestaliśmy jeździć w 2013 r. Ogromny wzrost w zakresie długości linii i liczby pojazdów miał miejsce m.in. w przypadku autobusowej komunikacji nocnej. W ciągu 20 lat długość linii nocnych wzrosła ponad 2,5-krotnie: z 319,1 km w 1995 roku do 833,8 km w październiku 2015 roku. Liczba autobusów przeznaczonych do obsługi komunikacji nocnej zwiększyła się z 57 w 1995 roku do 99 w 2015 roku.

InfoBus.pl
ZTM Warszawa i Mobilis o efektywności komunikacji

Zakład Elektroniczny SiMS sp. z o. o. Spółka komandytowa © 2021 All rights reserved Development: www.advit.pl